De trommelremmen werden vroeger gebruikt achteraan de wagen, dit wordt nog zelden gebruikt bij nieuwere wagens. Bij hedendaagse wagens wordt zowel voor als achteraan gebruikt gemaakt van schijfremmen.
Hieronder (figuur 2) zie je een voorbeeld van een schijfrem met daarover de gemonteerde remtang. De schijfrem bestaat uit een gietijzeren schijf die aan het wiel is bevestigd. Rond deze remschijf zit een remklauw met 2 remblokken die aan de wielophanging bevestigd zijn. Als u remt, worden de remblokken door de remcilinder tegen de remschijf gedrukt. Op de remschijven worden zeer grote krachten uitgeoefend. (anoniem, sd)
“Minder zware of niet zo heel snelle voertuigen hebben een enkelvoudige remschijf, dit is voldoende om de auto tot stilstand te brengen. Zwaardere en snelle auto’s hebben een dubbele remschijf. Dit zijn twee remschijven die met een tussenschot aan elkaar gekoppeld zijn, dit worden geventileerde remschijven genoemd.” (anoniem, sd)
Figuur 2: dubbele remschijf
Hieronder (figuur 3) vindt je een voorbeeld van een trommelrem.
“De trommelrem bestaat uit een trommel die aan het wiel verbonden is. In deze trommel zitten de remschoenen met remvoeringen die aan een ankerplaat bevestigd zijn. De remvoeringen worden door de remdruk via de cilinders tegen de trommelrem gedrukt.” (anoniem, sd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten