Samenstelling van het remsysteem

3. Samenstelling van het remsysteem:


Benodigdheden bij het remsysteem:
- remvloeistofreservoir dit bevat de remvloeistof, op het reservoir is een minimum en een maximum aanduiding. De remvloeistof moet zich op of juist onder het maximum bevinden. Verder is remvloeistof zeer agressief, contact met de huid, ogen vermijden en indien er vloeistof op de carrosserie gemorst wordt moet dit direct opgekuist worden want dit bijt in de lak in.
- hoofdremcilinder: Bij het intrappen van het rempedaal wordt in de hoofremcilinder op de eerste zuiger druk uitgeoefend. Deze zal zich verplaatsen en gaat op zijn beurt druk op de tweede cilinder uitoefenen. Door het verplaatsen van de zuigers in de hoofdremcilinder wordt de remvloeistof in de remleidingen in beweging gezet. Zo worden de cilinders in de remklauwen naar buiten tegen de remschijf aangedrukt. De hoofdremcilinder kan gedemonteerd worden indien er zich een defect voortdoet.


figuur 5: hoofdremcilinder


-      Rembekrachtiger of remservo verhoogt de remdruk bij het intrappen van het rempedaal. De remservo is niet demonteerbaar.
De rembekrachtiger werkt bij benzinemotoren met de onderdruk van de motor, bij dieselmotoren zorgt de onderdrukpomp daarvoor.
Werking: bij het intrappen van het rempedaal wordt eerst de ruimte links van het membraam afgesloten van de ruimte rechts van het membraam. Vervolgens wordt rechts van het membraam de normale luchtdruk toegelaten, die duwt de zuiger naar links. De drukpen die op haar beurt de zuigers in de hoofdremcilinder verplaatsen. Op het moment dat het rempedaal wordt losgelaten, wordt een evenwichtstoestand bereikt tussen de drukken links en rechts op de zuiger.

Figuur 6: rembekrachtiger



- Handremhefboom: De handrem werkt enkel op de achterwielen doormiddel van een handremkabel. Dit wordt gebruikt zowel bij schijf - als trommelremmen.



Figuur 7: handremmechanisme




Figuur 7: handremmechanisme

- Remdrukregelaar: De remdrukregelaars bevinden zich in het remsysteem tussen de hoofdremcilinders en de remcilinders van de achterwielen. Ze moeten voorkomen dat tijdens krachtig afremmen de achterwielen blokkeren, dit wil zeggen dat de achterwielen worden ontlast. Dat kun je merken aan het feit dat bij krachtig remmen de auto vooraan licht naar beneden gaat en achteraan naar boven. (J., 2006)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten